Zgodovina DIC-a je tesno vpeta v zgodovino Slovencev.
Marijaniลกฤe in pozneje Dijaลกki dom Ivana Cankarja je od svojega zaฤetka nosil peฤat slovenstva. V njem so delovali izjemni posamezniki, bodisi kot vodje ustanove, ravnatelji, prefekti bodisi kot vzgojitelji, mentorji in seveda njegovi gojenci โ dijaki, ki so v ฤasu svojega bivanja oziroma pozneje bistveno vplivali na tok nacionalne zgodovine.
Znotraj njegovih zidov so se odvijali dogodki obeh svetovnih vojn, ki so globoko in boleฤe zarezali v narodovo zavest ter poznejลกo zgodovino.
Lahko se vลพivimo v duลกe mladih, katerih otroลกtvo je obeleลพila vojna, razumemo njihovo stisko pa tudi dejanja, v katera so bili porinjeni. Obstaja pa tudi druga, svetlejลกa plat, ki je ne gre spregledati, temveฤ jo postaviti v ospredje. Govorimo o ustvarjalnosti mlade, prve povojne generacije.
Priฤa smo unikumu, novi porajajoฤi se zavesti, ki se je odrazila na polju kulture in ustvarjalnosti v domu. Kot je pokazal poznejลกi ฤas, ni ลกlo zgolj za nadaljevanje ลพe obstojeฤe tovrstne domske tradicije, temveฤ za spontan, hkrati pa temeljit preboj kulturnega udejstvovanja med mladimi z dolgoroฤnimi posledicami.
Duh DIC-a, ki ga prepoznamo in ga preveva ลพe od njegovih Marijaniลกkih ฤasov, lahko strnemo v dveh besedah: dom in ustvarjalnost. Razlog njegovega nastanka ter poslanstva je biti dom. Predstavlja varnost in zavetje. Bodisi za otroke brez starลกev, sirote, otroke iz revnih druลพin bodisi mlade, ki sicer v bolj ugodnih socialno druลพbenih okoliลกฤinah in ฤasih zapuลกฤajo svoj dom in prihajajo na ลกolanje v Ljubljano. Za vse je DIC predstavljal varno in podporno okolje, ki omogoฤa mlademu ฤloveku njegovo osebno in druลพbeno rast. Zgodbe ยปpriลกlekovยซ glede na razliฤne okoliลกฤine so seveda razliฤne, osnovni vzgib, potreba pri mladem ฤloveku, ko pride v novo, urbano okolje, pa je enak.
Strah pred zavrnitvijo in potreba po sprejetosti gresta z roko v roki z njihovo samopotrditvijo, kar se pri mladih praviloma odrazi s ยปprebujanjemยซ razliฤnih interesov in talentov.
V DIC-u je to vodilo k udejstvovanju v umetniลกkih, ลกportnih in drugih dejavnostih, kar je, kot lahko razberemo iz Zbornika DIC 1882โ1997, poloลพeno tej ustanovi v zibko in jo obeleลพuje skozi vso obdobje njenega obstoja.
Dejavnost izdajanja domskih glasil, dramske, likovne in literarne dejavnosti segajo sicer ลพe v obdobje Marijaniลกฤa, pravemu ustvarjalnemu preboju pa smo priฤa po zakljuฤku druge svetovne vojne z nastopom novega druลพbenega sistema in reda. Preko posameznikov, ki so pozneje postali kljuฤni del slovenske narodne zgodovine, so se tukaj porodili tudi zametki kasneje pomembnih nacionalnih inลกtitucij. Omenimo samo najvidnejลกe: v DIC-u se je v letih 1947โ52 tako oblikovala skupina mladih posameznikov, ki so se zbrali okrog domskega glasila ยปMi mladiยซ (prva ลกtevilka 1947); ustanovljen je simfoniฤni orkester (1949), zametek Simfoniฤnega orkestra Radia Ljubljana; nastalo in delovalo je veฤ pevskih zborov: pionirski pevski zbor Cankar (1946), meลกani Mladinski pevski zbor Ivana Cankarja, moลกki pevski zbor in domski oktet (1953) in Akademski zbor (1954); v DIC seลพejo zaฤetki folklornih plesnih skupin โ Franceta in Tonฤke Marolt (1946/47) in Tineta Roลพanca, Telovadno druลกtvo Ivan Cankar (1948), Likovna sekcija, ustanovljena v sklopu kroลพka Ljudske tehnike (1949), Dramski in lutkovni kroลพek (1950), Kulturno umetniลกko druลกtvo ยปSamorastnikiยซ (1961), Filmski klub (1961) Mirjane Borฤiฤ, ki predstavlja zaฤetek filmske vzgoje na Slovenskem …
V 70. in 80. letih je v primerjavi z opisanim obdobjem na nivoju organiziranega kulturnega ลพivljenja prevladovalo svojevrstno mrtvilo. Novemu prebujanju, zaznani energiji in pojavu razliฤnih dejavnosti v domu smo priฤa v sredini devetdesetih. To sovpada z nacionalno osamosvojitvijo in nastankom nove drลพave, nedvomno pa je tudi posledica zamenjave vodstva, ko je vlogo ravnatelja prviฤ v zgodovini doma prevzela ลพenska, sedanja ravnateljica, in zaposlitvi novih kadrov.
Glasbeni dejavnosti, ki v vsem obdobju DIC-a nikoli ni zamrla (organizacija Veฤerov klasiฤne glasbe), obujanju zborovskega petja, pojavu razliฤnih glasbeno instrumentalnih zasedb ter posameznim ลกportnim in drugim prostoฤasnim dejavnostim se je v zaฤetku leta 1996 pridruลพila skupina Pozitiv, ki je sprva izdajala domsko glasilo, v naslednjih letih pa zaฤela svoje kompleksnejลกe delo tudi na podroฤju scenske in vizualne umetnosti.
Novim ยปmladcemยซ, ki so hoteli sodelovati, vplivati ter si izboriti svoj prostor, je ob velikih imenih in veliki zgodovini prejลกnjih generacij stal ob strani pedagoลกki in mentorski kader, ki je vstopal v svoja najbolj ustvarjalna in zrela delovna leta.
Nastopilo je razgibano in ustvarjalno obdobje. Skupini Pozitiv so sledile podobne skupine in druลกtva, ki spominjajo na dogajanja v 50.: Likovna skupina Atelje (1998), Likovnooblikovalska skupina LOS (1999) in tudi ล portno druลกtvo DIC (2002), ki si je prizadevalo za bolj intenzivno delo z mladimi in za medgeneracijsko sodelovanje na podroฤju ลกporta.
S tem prebojem se je zaฤelo tudi intenzivno projektno pedagoลกko delo, ki je po letu 1997 doลพivelo neverjeten razmah in je v temelju spremenilo duh dela, vzduลกje in tudi ยปmaterialnoยซ podobo DIC-a.
Beleลพimo poveฤanje razliฤnih dejavnosti na podroฤju organizacije prostega ฤasa in neformalnega izobraลพevanja, porast ลกtevila usposobljenih domskih in zunanjih mentorjev, partnerskih sodelovanj in oblikovanje mreลพe organizacij ter vkljuฤevanje v nacionalne projektne mreลพe (Eko ลกola, Mreลพa zdravih ลกol) in mednarodne projektne mreลพe (programi Erazmus +, ECF ipd).
Z vsebino so priลกle tudi izboljลกave, opazne v novih prostorskih pridobitvah (naj posebej omenimo: fitnes, Kreatorij DIC, galerijski prostori, urejene zunanje povrลกine stavb), pridobitvah v opremi, izboljลกavah na bivanjskem podroฤju, kulturi prehranjevanja ipd.
Vkljuฤevanje v proces dela in usposabljanje dijakov (podroฤje medvrstniลกke mediacije, medsebojne uฤne pomoฤi in vrstniลกkega uฤenja ipd.) je postalo eno od prvin pedagoลกkega dela, ki ima tudi moฤno komponento medgeneracijskega sodelovanja in sobivanja v domu.
V obdobju zadnjih 10 let je ta potreba po notranjem povezovanju in sobivanju v domu dobila tudi svoje vodilo โ slogan ยปDIC je svet!ยซ, kar sovpada s pojavom projekta โ platforme BITI, ki je s svojo holistiฤno filozofijo uspela notranje povezati vse projektne mreลพe, projekte in dejavnosti ter prizadevanja s koordiniranim delom v celoto.
Spremembe v domu nastajajo spontano in so del vzgojno-izobraลพevalnega procesa, vendar srลพ in bistvo ostajata enaka, spreminja in prilagaja se, v skladu z izzivi ฤasa, samo povrลกina.
Za nas pedagoge in mentorje to pomeni, da najdemo, prepoznamo in prilagodimo svojo
vlogo, primerno ฤasu in novim generacijam. Sodelovanje, spoลกtovanje in vkljuฤevalni odnos do razliฤnosti ter spodbujanje raznovrstnosti dandanes prepoznavamo kot vodilo in ustrezni vzorec, ki mu gre slediti. Ta velja tako za naลก eksistenฤno pomemben odnos do okolja kakor tudi za naลกe medosebne odnose. Na podroฤju vzgoje in izobraลพevanja to pomeni dvosmerno, enakopravno komunikacijo, kjer imata vrstniลกko in medgeneracijsko uฤenje svoje posebno mesto.
Je del uฤnega, podpornega okolja, ki omogoฤa vzajemno osebno in druลพbeno odgovorno rast vsem udeleลพencem v vzgojno-izobraลพevalnem procesu.
