Zgodovina DIC-a je tesno vpeta v zgodovino Slovencev.

Marijaniลกฤe in pozneje Dijaลกki dom Ivana Cankarja je od svojega zaฤetka nosil peฤat slovenstva. V njem so delovali izjemni posamezniki, bodisi kot vodje ustanove, ravnatelji, prefekti bodisi kot vzgojitelji, mentorji in seveda njegovi gojenci โ€“ dijaki, ki so v ฤasu svojega bivanja oziroma pozneje bistveno vplivali na tok nacionalne zgodovine.
Znotraj njegovih zidov so se odvijali dogodki obeh svetovnih vojn, ki so globoko in boleฤe zarezali v narodovo zavest ter poznejลกo zgodovino.

Lahko se vลพivimo v duลกe mladih, katerih otroลกtvo je obeleลพila vojna, razumemo njihovo stisko pa tudi dejanja, v katera so bili porinjeni. Obstaja pa tudi druga, svetlejลกa plat, ki je ne gre spregledati, temveฤ jo postaviti v ospredje. Govorimo o ustvarjalnosti mlade, prve povojne generacije.

Priฤa smo unikumu, novi porajajoฤi se zavesti, ki se je odrazila na polju kulture in ustvarjalnosti v domu. Kot je pokazal poznejลกi ฤas, ni ลกlo zgolj za nadaljevanje ลพe obstojeฤe tovrstne domske tradicije, temveฤ za spontan, hkrati pa temeljit preboj kulturnega udejstvovanja med mladimi z dolgoroฤnimi posledicami.
Duh DIC-a, ki ga prepoznamo in ga preveva ลพe od njegovih Marijaniลกkih ฤasov, lahko strnemo v dveh besedah: dom in ustvarjalnost. Razlog njegovega nastanka ter poslanstva je biti dom. Predstavlja varnost in zavetje. Bodisi za otroke brez starลกev, sirote, otroke iz revnih druลพin bodisi mlade, ki sicer v bolj ugodnih socialno druลพbenih okoliลกฤinah in ฤasih zapuลกฤajo svoj dom in prihajajo na ลกolanje v Ljubljano. Za vse je DIC predstavljal varno in podporno okolje, ki omogoฤa mlademu ฤloveku njegovo osebno in druลพbeno rast. Zgodbe ยปpriลกlekovยซ glede na razliฤne okoliลกฤine so seveda razliฤne, osnovni vzgib, potreba pri mladem ฤloveku, ko pride v novo, urbano okolje, pa je enak.
Strah pred zavrnitvijo in potreba po sprejetosti gresta z roko v roki z njihovo samopotrditvijo, kar se pri mladih praviloma odrazi s ยปprebujanjemยซ razliฤnih interesov in talentov.

V DIC-u je to vodilo k udejstvovanju v umetniลกkih, ลกportnih in drugih dejavnostih, kar je, kot lahko razberemo iz Zbornika DIC 1882โ€“1997, poloลพeno tej ustanovi v zibko in jo obeleลพuje skozi vso obdobje njenega obstoja.
Dejavnost izdajanja domskih glasil, dramske, likovne in literarne dejavnosti segajo sicer ลพe v obdobje Marijaniลกฤa, pravemu ustvarjalnemu preboju pa smo priฤa po zakljuฤku druge svetovne vojne z nastopom novega druลพbenega sistema in reda. Preko posameznikov, ki so pozneje postali kljuฤni del slovenske narodne zgodovine, so se tukaj porodili tudi zametki kasneje pomembnih nacionalnih inลกtitucij. Omenimo samo najvidnejลกe: v DIC-u se je v letih 1947โ€“52 tako oblikovala skupina mladih posameznikov, ki so se zbrali okrog domskega glasila ยปMi mladiยซ (prva ลกtevilka 1947); ustanovljen je simfoniฤni orkester (1949), zametek Simfoniฤnega orkestra Radia Ljubljana; nastalo in delovalo je veฤ pevskih zborov: pionirski pevski zbor Cankar (1946), meลกani Mladinski pevski zbor Ivana Cankarja, moลกki pevski zbor in domski oktet (1953) in Akademski zbor (1954); v DIC seลพejo zaฤetki folklornih plesnih skupin โ€“ Franceta in Tonฤke Marolt (1946/47) in Tineta Roลพanca, Telovadno druลกtvo Ivan Cankar (1948), Likovna sekcija, ustanovljena v sklopu kroลพka Ljudske tehnike (1949), Dramski in lutkovni kroลพek (1950), Kulturno umetniลกko druลกtvo ยปSamorastnikiยซ (1961), Filmski klub (1961) Mirjane Borฤiฤ, ki predstavlja zaฤetek filmske vzgoje na Slovenskem …

V 70. in 80. letih je v primerjavi z opisanim obdobjem na nivoju organiziranega kulturnega ลพivljenja prevladovalo svojevrstno mrtvilo. Novemu prebujanju, zaznani energiji in pojavu razliฤnih dejavnosti v domu smo priฤa v sredini devetdesetih. To sovpada z nacionalno osamosvojitvijo in nastankom nove drลพave, nedvomno pa je tudi posledica zamenjave vodstva, ko je vlogo ravnatelja prviฤ v zgodovini doma prevzela ลพenska, sedanja ravnateljica, in zaposlitvi novih kadrov.
Glasbeni dejavnosti, ki v vsem obdobju DIC-a nikoli ni zamrla (organizacija Veฤerov klasiฤne glasbe), obujanju zborovskega petja, pojavu razliฤnih glasbeno instrumentalnih zasedb ter posameznim ลกportnim in drugim prostoฤasnim dejavnostim se je v zaฤetku leta 1996 pridruลพila skupina Pozitiv, ki je sprva izdajala domsko glasilo, v naslednjih letih pa zaฤela svoje kompleksnejลกe delo tudi na podroฤju scenske in vizualne umetnosti.
Novim ยปmladcemยซ, ki so hoteli sodelovati, vplivati ter si izboriti svoj prostor, je ob velikih imenih in veliki zgodovini prejลกnjih generacij stal ob strani pedagoลกki in mentorski kader, ki je vstopal v svoja najbolj ustvarjalna in zrela delovna leta.

Nastopilo je razgibano in ustvarjalno obdobje. Skupini Pozitiv so sledile podobne skupine in druลกtva, ki spominjajo na dogajanja v 50.: Likovna skupina Atelje (1998), Likovnooblikovalska skupina LOS (1999) in tudi ล portno druลกtvo DIC (2002), ki si je prizadevalo za bolj intenzivno delo z mladimi in za medgeneracijsko sodelovanje na podroฤju ลกporta.
S tem prebojem se je zaฤelo tudi intenzivno projektno pedagoลกko delo, ki je po letu 1997 doลพivelo neverjeten razmah in je v temelju spremenilo duh dela, vzduลกje in tudi ยปmaterialnoยซ podobo DIC-a.
Beleลพimo poveฤanje razliฤnih dejavnosti na podroฤju organizacije prostega ฤasa in neformalnega izobraลพevanja, porast ลกtevila usposobljenih domskih in zunanjih mentorjev, partnerskih sodelovanj in oblikovanje mreลพe organizacij ter vkljuฤevanje v nacionalne projektne mreลพe (Eko ลกola, Mreลพa zdravih ลกol) in mednarodne projektne mreลพe (programi Erazmus +, ECF ipd).

Z vsebino so priลกle tudi izboljลกave, opazne v novih prostorskih pridobitvah (naj posebej omenimo: fitnes, Kreatorij DIC, galerijski prostori, urejene zunanje povrลกine stavb), pridobitvah v opremi, izboljลกavah na bivanjskem podroฤju, kulturi prehranjevanja ipd.
Vkljuฤevanje v proces dela in usposabljanje dijakov (podroฤje medvrstniลกke mediacije, medsebojne uฤne pomoฤi in vrstniลกkega uฤenja ipd.) je postalo eno od prvin pedagoลกkega dela, ki ima tudi moฤno komponento medgeneracijskega sodelovanja in sobivanja v domu.

V obdobju zadnjih 10 let je ta potreba po notranjem povezovanju in sobivanju v domu dobila tudi svoje vodilo โ€“ slogan ยปDIC je svet!ยซ, kar sovpada s pojavom projekta โ€“ platforme BITI, ki je s svojo holistiฤno filozofijo uspela notranje povezati vse projektne mreลพe, projekte in dejavnosti ter prizadevanja s koordiniranim delom v celoto.
Spremembe v domu nastajajo spontano in so del vzgojno-izobraลพevalnega procesa, vendar srลพ in bistvo ostajata enaka, spreminja in prilagaja se, v skladu z izzivi ฤasa, samo povrลกina.
Za nas pedagoge in mentorje to pomeni, da najdemo, prepoznamo in prilagodimo svojo
vlogo, primerno ฤasu in novim generacijam. Sodelovanje, spoลกtovanje in vkljuฤevalni odnos do razliฤnosti ter spodbujanje raznovrstnosti dandanes prepoznavamo kot vodilo in ustrezni vzorec, ki mu gre slediti. Ta velja tako za naลก eksistenฤno pomemben odnos do okolja kakor tudi za naลกe medosebne odnose. Na podroฤju vzgoje in izobraลพevanja to pomeni dvosmerno, enakopravno komunikacijo, kjer imata vrstniลกko in medgeneracijsko uฤenje svoje posebno mesto.

Je del uฤnega, podpornega okolja, ki omogoฤa vzajemno osebno in druลพbeno odgovorno rast vsem udeleลพencem v vzgojno-izobraลพevalnem procesu.


Podrobneje o zgodovini DICa v zborniku DIC 1882- 1997